Neodgovorna očarljiva utopija

Režiser Daniel Day Škufca je na mali oder Slovenskega narodnega gledališča (SNG) Nova Gorica postavil Molièrovega Don Juana, ki ga bodo premierno zaigrali drevi. “Lik me je fasciniral zaradi svoje izmuzljivosti, pa tudi zaradi aktualnosti, saj je besedilo nastalo pred več kot 350 leti, a odzvanja še danes,” je na včerajšnji predstavitvi dejal 27-letni režiser.

Pozornosti Don Juana (Matija Rupel) si bosta želeli Karlina  in Elvira.  Foto: Peter Uhan
Pozornosti Don Juana (Matija Rupel) si bosta želeli Karlina in Elvira.  Foto: Peter Uhan

NOVA GORICA > Don Juan je literarni lik, ki ga je v španski književnosti v 17. stoletju izoblikoval Tirso de Molina. Je sinonim za osvajalca ženskih src, ki ga je v svojo tragikomedijo umestil tudi francoski komediograf Molière.

Brez občutka krivde

Krstno uprizoritev je Don Juan doživel leta 1665 v pariškem gledališču Palais-Royal, v tragikomediji pa je avtor prikazal neustavljivega zapeljivca, lažnivca, prevaranta in morilca, ki ne pozna občutka krivde. Zanj ne obstajata ne greh ne pokora, saj se ravna natanko tako, kot mu narekuje sebičnost. Ne ozira se niti na domnevno voljo nebes.

Mednarodna izložba italijanskega plesa

New Italian Dance (NID) Platform IV, potujoča prireditev, bo Gorico in Novo Gorico med 19. in 22. oktobrom spremenila v mednarodno izložbo novega italijanskega plesa. Umetniški komite NID Platform je namreč izbral najbolj reprezentativne uprizoritve preteklih dveh let že uveljavljenih plesnih imen kakor tudi manj znanih plesalcev. Bogat program, namenjen akterjem, kritikom in občinstvu plesne umetnosti, bo gostil tudi SNG Nova Gorica.

Neustavljivemu šarmu Don Juana, ki ga v SNG Nova Gorica igra Matija Rupel, je podlegla tudi Elvira (Arna Hadžialjević). S silo svoje strasti jo je iztrgal iz samostana in se poročil z njo. A ker njegovo poželenje po vsaki zmagi kmalu usahne, se hitro po poroki začne ozirati za drugimi lepoticami. Elvirina brata zasledujeta zapeljivca, ki je onečastil sestrin zakon, zadoščenje za razvratno življenje pa terjajo tudi nebesa.

Za SNG Nova Gorica je to že tretja uprizoritev tega stereotipnega lika. Tokrat gre po mnenju direktorice Maje Jerman Bratec za posebno upodobitev, ki jo je pripravila mlada ekipa in na odrske deske postavila svežega Don Juana.

Novogoriška uprizoritev, ki bo premiero na malem odru doživela drevi ob 20. uri, se bo spraševala o posameznikovi svobodi v sodobnem svetu ter o njenih mejah v okvirih družbene morale. Ti okviri naj bi bili prostor, znotraj katerega je mogoče živeti človeka vredno življenje. Don Juan jih ne pozna, saj je utelešenje človekove divjosti, egoizma, narcisizma, zvestobe zgolj sebi, vsega, kar si civilizirana družba prizadeva zatreti ali vsaj obvladati. Ravna tako, kot da nad njim ni ničesar, in morda je ravno zato tako privlačen. “To ni moralistična igra, v kateri bi občinstvu narekovali pravilne in slabe odločitve, ampak razkriva polje za številne družbene teme in vprašanja, ki so bila predvsem relevantna za Molièra,” je povedal 27-letni režiser Daniel Day Škufca. Zaveda se, da so te teme pomembne tudi danes, saj nam krojijo vsakdan. Režiser je še razkril, da se je ekipa pri ustvarjanju predstave oprla na izvirno francosko besedilo.

Med nami je vse več Don Juanov

Režiserjeva desna roka je bila dramaturginja Nina Šorak, ki ni mogla spregledati stereotipa Don Juana: “Vse več jih je med nami. Menim, da tudi zato, ker spodbujamo okoliščine za to. S svojim narcističnim in psihopatskim načinom nam ravno v današnjem času lahko odpirajo polje svobode, o čemer je vredno razmisliti. Don Juan ima vse lastnosti psihopata, ki jih danes določajo psihologi in drugi strokovnjaki s tega področja. Zanimivo je, da je že Molière izluščil to laboratorijsko čistost osebe, ki kljub svojim lastnostim očara.”

Don Juan gotovo ni človek, po katerem bi se družba lahko zgledovala, če se noče ujeti v lastno zanko. Vendar čas, v katerem živimo, neusmiljeno oblikuje nove Don Juane. “Četudi se ne strinjamo z njihovimi dejanji, jih občudujemo,” je poudarila dramaturginja.

Kako ohraniti človeka in njegovo osebno integriteto, ko se svet v imenu svobode vse bolj nagiba k Don Juanovim vrednotam, pa sta se v svojih vlogah spraševala tudi avtor glasbe Tine Grgurevič in oblikovalka giba Evin Hadžialjević, ki sta v gledališču ustvarjala prvič. Material sta črpala iz igralcev in to orisala kot balzam za dušo. “Četudi je to moj prvi gledališki projekt, kjer je navadno besedilo v ospredju, sem glasbo v igro vključil tako, da ima vlogo elementa, ki lahko na tem mestu odpira nekaj novega in gledalce pelje v podzavest,” je svoj proces dela opisal avtor glasbe. Na področju giba pa niso ustvarili klasične koreografije, ampak so se ukvarjali predvsem z zavedanjem telesa. “Don Juan je utopija in je takoj označen za psihopata,” je svojo vlogo opisal igralec Matija Rupel. ANA CUKIJATI


Najbolj brano