Lutke naj spet postanejo uporniške!

Danes ne praznuje le poezija, marveč tudi lutke. Ob svetovnem dnevu lutk je igralec in lutkar Lovro Finžgar v slovenski poslanici poudaril kakovost lutkarstva pri nas in privilegij lutkarjev - “igro, ki se jo igrajo nastopajoči in gledalci”.

 Lutke v rokah mojstrov  oživijo in gledalci pozabijo, da gledajo mrtve predmete.  Foto: Andraž Gombač
Lutke v rokah mojstrov oživijo in gledalci pozabijo, da gledajo mrtve predmete.  Foto: Andraž Gombač

LJUBLJANA > Predsednica Ameriških lutkarjev in podpredsednica ameriške zveze Unima Nancy Lohman Staub je v mednarodni poslanici opozorila na pomen dokumentiranja tradicionalne lutkarske umetnosti in lutkarskih oblik. Spomnila je, da je Unesco kar 12 oblik prepoznal za presežne in jih razglasil za nesnovno kulturno dediščino.

Igralec Lovro Finžgar je opozoril na dragoceno igro nastopajočih in gledalcev ter dodal: “Vedno znova se mi naježi koža, ko slišim polno dvorano otrok, ki vzklikajo ime glavnega lika ali izrekajo čarobne besede. Vsi v en glas. Takrat vse ovire na prehojeni poti dobijo smisel. In posledično je po tej poti vredno hoditi naprej.”

Opozoril je še na pomen lutk, neživih predmetov, ki pa med predstavo gledalce popeljejo v domišljijske svetove.

Lutkar Matija Solce je dodal, da je pri dramskem gledališču jasna iluzija, ko igralec upodablja določeno osebo, medtem ko v lutkovnem z igro vzpostavljaš ironično distanco. Obenem poskrbiš za refleksijo, ki jo lahko prevzame tudi gledalec. “Gre za dvojno lečo, ki je odprta tako medijsko kot interpretativno, zato je lutkovno gledališče kritičen in ironičen medij,” je prepričan Solce.

Kritičen je do današnjega lutkovnega gledališča, ki po njegovem mnenju premalo skrbi za vzpostavljanje osebnega stika z gledalcem. Obenem na račun zaključene zgodbe, ki je namenjena pričakovanjem otrok oziroma njihovih staršev, vzpostavlja distanco do umetnikov. Lutkovno gledališče bi po njegovem prepričanju moralo prikazovati realnost in biti uporniško, kot je bilo nekoč. STA


Najbolj brano