• Jan Cvitkovič na festival prihaja s celovečercem Družinica.
    Jan Cvitkovič na festival prihaja s celovečercem Družinica.

Med Družino in Družinico

četrtek, 14. september 2017, 11:42

Danes se na 20. Festivalu slovenskega filma obeta najbolj pester program. Tomaž Gorkič se po grozljivki Idila vrača z bolj futuristično distopijo Apoptoza, sledil bo dokumentarec o Magnificu Charlatan Magnifique Maje Pavlin. Za kratki predah bosta poskrbela Izolan Koni Steinbacher z animiranim filmom Zakaj je Istra tužna ter kratki film Tržačana Martina Turka Dobro unovčeno popoldne. Največ pričakovanj zbuja Rok Biček z dokumentarcem Družina in Jan Cvitkovič z Družinico.

PORTOROŽ > Rok Biček se v Portorož vrača, potem ko je pred štirimi leti s celovečernim prvencem Razredni sovražnik na 16. Festivalu slovenskega filma prejel kar pet vesen. Še kar nekaj let prej je začel zelo nenavaden filmski projekt: deset let je obiskoval Mateja in njegovo družino na Dolenjskem, ki pa ni običajna. Matej se je namreč rodil v družini s posebnimi potrebami, Biček pa se je z opazovalno metodo lotil spremljanja zgodbe njegovega življenja.

Družina je svetovno premiero doživela poleti na filmskem festivalu v Locarnu, kjer ni ostala neopažena. Osvojila je nagrado kritike, eden od kritikov pa je zapisal, da bo ta film zagotovo premikal meje na prihodnjih festivalih dokumentarnega filma.

“Slovenski film je na robu preživetja”

PORTOROŽ > Letos je Badjurovo nagrado za življenjsko delo prejel filmski producent Franci Zajc. V zahvalnem govoru, ki so ga večkrat prekinili bučni aplavzi, je bil precej kritičen: “Filmska umetnost je na papirju sestavni del nacionalne kulture, vendar ji ne damo možnosti, da bi to tudi zares postala.” Po njegovih besedah je politika filmsko umetnost v samostojni Sloveniji pripeljala na rob preživetja, pri čemer so ji izdatno pomagali neenotni filmarji. “Financiranje produkcije slovenskega filma je limitirano na mizerijo, ki nam ne omogoča več ustvariti profesionalnega filma.” Opozoril je, da je letos za nacionalno filmsko produkcijo namenjenih 3,5 milijona evrov in dodal, da tak znesek v tujini namenijo za proračun enega samega igranega celovečerca. “Dokler ne bomo vsi spoznali, da je financiranje v kulturo in znanost investicija, ne strošek, se našemu narodu slabo piše,” je poudaril.Pred Zajcem je zbrane nagovoril tudi častni pokrovitelj letošnjega festivala, premier Miro Cerar. Ocenil je, da je slovenski film “dobro zapisan na zemljevidu evropskega in svetovnega filma”. Ob tem je priznal, da evropske kinematografije in z njimi tudi slovenska ne morejo biti odvisne le od trga. Napovedal je, da si bo vlada še prizadevala za “koordiniran razvoj vseh dejavnosti, brez katerih danes filma sploh ni - gospodarstva, izobraževanja, kulture in znanosti”. MI

V Portorož se s svojim najnovejšim celovečercem vrača tudi Jan Cvitkovič. Njegova Družinica je svetovno premiero dočakala na filmskem festivalu v Montrealu, kjer je igralka Irena Kovačević osvojila nagrado za najboljšo glavno žensko vlogo. Družinica je zgodba o intimni, socialni stiski, ki se v Sloveniji dogaja vsak dan. Osrednji zaplet filma je razpad idiličnega razmerja med staršema Markom in Dunjo zaradi pomanjkanja spoštovanja, ki ga povzroči izguba dela in s tem povezan finančni zlom, breme razsutega odnosa pa pade na otroke.

Letos mineva sto let od tako imenovanega ready-made objekta Fontana Marcela Duchampa, navadnega pisoarja, podpisanega R. Mutt 1917). Duchamp je z njim postavil na glavo dotedanje razumevanje, kaj umetnost je. Original je izginil, umetniški svet pa so pretresale številne afere, povezane s ponaredki tega slavnega pisoarja. Okrogle obletnice se je spomnil tudi Goran Vojnović in si v kratkem filmu Fountain za vodilo postavil vprašanje: ali je pisoar še umetniško delo, tudi če ga je kdo medtem že vrnil v stranišče?

Za zaključek večera bo poskrbel Dušan Kastelic, ki je skorajda deset let po nastanku že kultnega slovenskega kratkega animiranega filma Čikorja an'kafe, posnetega po Mlakarjevi pesmi, ustvaril svojo naslednjo animacijo, 12-minutno Celico, v kateri se je podal v bolj fantazijske vode.

BILJANA PAVLOVIĆ


Povej naprej:

 
Mnenja