V Trstu o Tartiniju

V Mestnem gledališkem muzeju Carlo Schmidl v Trstu bodo danes odprli razstavi o baročnem skladatelju in violinistu Giuseppeju Tartiniju. Prva govori o njegovem življenju in delu, druga se spominja leta 1896, ko so mu v Piranu postavili spomenik. Na odprtju bo nekaj Tartinijevih skladb na njegovo violino izvedel tržaški violinist Črtomir Šiškovič.

V Mestnem gledališkem muzeju Carlo Schmidl v Trstu bodo 
danes odprli razstavi o baročnem skladatelju in violinistu 
Giuseppeju Tartiniju. Foto: STA
V Mestnem gledališkem muzeju Carlo Schmidl v Trstu bodo danes odprli razstavi o baročnem skladatelju in violinistu Giuseppeju Tartiniju. Foto: STA

TRST > Razstavi Pomorskega muzeja Sergej Mašera v Piranu sta plod sodelovanja s čezmejnimi muzejskimi ustanovami. Prva, naslovljena Tartini 1692-1770, je nastala v sodelovanju s Pomorskim in zgodovinskim muzeje Hrvaškega primorja na Reki, kjer je bila leta 2015 tudi prvič postavljena. Nato je gostovala v Kopru, zatem v Ljubljani ob mednarodnem kongresu učiteljev godal, nazadnje pa je bila na ogled v sedmih sobah Tartinijeve rojstne hiše v Piranu.

V Trstu bo odprta do 17. aprila, nato bo od maja do oktobra na ogled v Pulju. Štirijezična postavitev - v slovenščini, hrvaščini, italijanščini in angleščini - daje vpogled v Tartinijevo življenjsko pot in njegovo raznoliko delovanje na 15 panojih. Kot je povedala njena avtorica Duška Žitko, kustosinja piranskega muzeja in skrbnica Tartinijeve dediščine, je tudi avdio razstava z vodnikom v prav tako štirih jezikih.

Poleg tega vsebuje predmetno dediščino, ki jo hrani piranski pomorski muzej, Tartinijevo posmrtno masko v mavcu in violino, prikazano v 3D animaciji. Animirano je tudi njegovo najbolj znano delo, sonata Vražji trilček, prikazuje pa tudi Tartinijeve rokopise, pisma in njegove teoretično-glasbene raziskave, ki jih je posodila piranska enota Pokrajinskega arhiva Koper. Med tem gradivom sicer ni notnih zapisov.

Razstava potuje tudi s certifikatom, ki ga je Tartinijeva violina leta 1937 prejela v Cremoni, s publikacijo, ki je tedaj izšla, in z violinskim kovčkom. Pove pa tudi, kdo vse je že igral na to glasbilo, ki so ga restavrirali in ga zdaj uporabljajo ob posebnih dogodkih, kot so Tartinijev festival ali Piranski glasbeni večeri.

Poleg naštetega postavitev krasi še pet baročnih kostumov, ki jih je za film Tuga Štiglica Vražji Tartini iz leta 1995 ustvarila kostumografinja Jerneja Jambrek, ter nočna omarica v slogu italijanskega rokokoja iz Tartinijeve vile v Strunjanu.

Tržaški glasbeni konservatorij, poimenovan po Tartiniju, pa je na razstavo umestil še Tartinijeve predmete, ki jih hrani: dva violinska loka, koščke violine, vrečo za violino z njegovima inicialkama in posmrtno masko v vosku. Konservatorij hrani tudi njegovo upodobitev v temperi, razstavi pa so pridali še natise njegovih del. Glede na to, da je bilo vse ostalo že mogoče videti, kustosinja pričakuje, da bo dodatek s konservatorija pritegnil največ pozornosti.

Druga razstava, El Tartini in piassa, je bila 2. avgusta lani postavljena v Piranu ob 120-letnici postavitve Tartinijevega spomenika. Z bogatim dokumentarnim gradivom popelje v čas dogodka, ki je bil po besedah Duške Žitko ogromno slavje. Na odkritje kipa, ki ga je izklesal ugledni kipar in profesor na beneški akademiji Antonio Dal Zotto, znan po kipih Goldonija in Tiziana, je po morski poti tedaj prišlo 4660 obiskovalcev. Podobno število ljudi je takrat v mestu tudi živelo.

STA


Najbolj brano