PreVWara: pravico bo terjala tudi Slovenija

Zaradi afere z izpuhi je Volkswagen ameriškim potrošnikom izplačal 15 milijard ameriških dolarjev, do evropskih potrošnikov pa se obnaša, kot da jih ni. Evropske zveze potrošnikov zato vlagajo tožbe proti nemškemu avtomobilskemu koncernu. Enako bo storila Zveza potrošnikov Slovenije, ki s kampanjo PreVWara vabi oškodovane lastnike dizelskih avtomobilov, naj se pridružijo tožbi.

Volkswagen se do evropskih potrošnikov obnaša, kot da jih ni.

 Foto: STA
Volkswagen se do evropskih potrošnikov obnaša, kot da jih ni.  Foto: STA

LJUBLJANA > Minevata dve leti, odkar je nemški koncern Volkswagen priznal, da je v več kot osem milijonov dizelskih avtomobilov znamk VW, audi, seat in škoda namestil napravo za prirejanje delovanja motorja med merjenjem izpustov. Ameriškim potrošnikom je do zdaj že izplačal odškodnine, evropskim pa - verjetno tudi zaradi neustreznega ukrepanja državnih institucij v EU - ni dal niti centa.

Sodelovanje je brez tveganj in stroškov

“Kašno sporočilo pošiljajo vsem nam, ne le potrošnikom?” se ob takšnem razpletanju afere za Evropejce sprašuje predsednica Zveze potrošnikov Slovenije (ZPS) Breda Kutin. “Če si dovolj velik in močan, si lahko privoščiš prevaro in ostaneš nekaznovan?” Da odgovor na to vprašanje ne bi bil pritrdilen, se za pravice do odškodnin borijo evropske potrošniške organizacije, od včeraj tudi slovenska.

Zaradi afere z izpuhi je bila oškodovana tudi država, ki davek na motorna vozila zaračunava glede na izpuhe oziroma čistost vozila. Na ZPS ocenjujejo, da je Slovenija na ta račun izgubila pet milijonov evrov davščin. “Če bi bila davčna uprava tako natančna pri tej zadevi, kot je pri posamezniku, bi bil ta denar že zdavnaj izterjan,” pravi Breda Kutin.

Slovenija še nima zakonodaje, ki bi omogočala kolektivno tožbo, zato je ZPS rešitev pripravila s pomočjo Evropske potrošniške organizacije. Odvetniki v nemški podružnici odvetniške pisarne Hausfeld, ki je zastopala tudi ameriške potrošnike, so ocenili, da imajo slovenski oškodovanci možnost za uspeh.

ZPS zato k sodelovanju pri vložitvi kolektivne tožbe vabi vse lastnike avtomobilov VW, audi, seat in škoda z 1,2-, 1,6- in 2,0-litrskim dizelskim motorjem EA189 (euro 5), ki so nove ali rabljene avtomobile kupili pred 18. septembrom 2015, ko je izbruhnila afera. Avtomobili s prirejenimi motorji so na trg prišli nekje sredi leta 2009.

Lastniki se lahko prijavijo na spletni strani www.preVWara.si. ZPS bo v tožbi zahtevala, naj VW potrošnikom povrne celotno kupnino za avtomobil, saj predpostavljajo, da je bila homologacija za vozilo neveljavna. Pri tem je vseeno, ali je bil avto kupljen nov ali je “iz druge roke”.

Sodelovanje lastnikom vozil ne prinaša nikakršnih tveganj in nobenih stroškov, poudarja Kutinova. Vse postopke bo v celoti financiral sklad Burford Funding LLC, ki v takšnih postopkih prevzame tveganje za neuspeh, v primeru uspeha pa se poplača. Tveganje za slovenske potrošnike je sklad pripravljen prevzeti pod pogojem, da se akciji PreVWara čim prej, najpozneje pa do konca oktobra pridruži najmanj tisoč oškodovancev.

Gašenje požara z majhno posodo

V Sloveniji je približno 45.000 oškodovancev. Večina za to ve, saj so prodajalci njihove avtomobile že vpoklicali na pregled. Podatke o tem, ali vozilo sodi v skupino tistih, ki so prirejala izpuhe, je mogoče pridobiti tudi prek številke šasije.

Na vpoklic se še niso odzvali vsi vozniki. “Vpoklic je gašenje požara z majhnimi posodami,” meni Boštjan Okorn iz ZPS. Težko je reči, kdo je ravnal prav, tisti, ki so se odzvali, ali oni, ki se niso. Na ZPS so prejeli rezultate testov, ki niso vedno dokazovali, da so bili avtomobili po vpoklicu čistejši, v več primerih pa avtomobil po vpoklicu ni deloval enako kot prej. Prejeli so tudi več pritožb potrošnikov, da se je vozilo po vpoklicu pokvarilo, servis pa tega ni hotel priznati.

“Volkswagen na naša vprašanja, kaj točno naredi z vpoklicem in kako se bo dolgoročno odzival motor, ni nikoli odgovoril,” je dejal Okorn. Vseeno pa na ZPS lastnikom avtomobilov težko svetujejo, naj se ne odzovejo na vpoklic, kajti iz Nemčije prihajajo indici, da tam vozila, ki ga ni bilo na vpoklic, ne bo mogoče ponovno registrirati.

JANA KREBELJ


Najbolj brano