Tekmovalci so že v Lipici

Včeraj je v Lipico že prispela večina tekmovalcev, njihovih konj in opreme, ki se bodo od četrtka do nedelje pomerili na svetovnem prvenstvu v vožnji dvovpreg. S tem se je število konj v Lipici krepko povečalo; domačim lipicancem, ki jih je približno 350, se je pridružilo še 242 konj. Tik pred svetovnim prvenstvom pa so v Lipici gostili še generalno skupščino Mednarodne lipicanske zveze (LIF).

Bokse za več kot 240 konj so pripravili v šotorih, priskrbeli so 
jim tudi steljo.  Foto: Helena Race
Bokse za več kot 240 konj so pripravili v šotorih, priskrbeli so jim tudi steljo.  Foto: Helena Race

LIPICA > Ko se deset velikih tovornjakov s prikolicami pripelje na razmočen kraški travnik, ga hitro spremenijo v blatno njivo. To se je včeraj zgodilo z območjem, predvidenim za kamp tekmovalcev na svetovnem prvenstvu v vožnji dvovpreg v Lipici. Uredili so ga ob Tržaškem drevoredu, nekdaj glavni vpadnici v kobilarno iz tržaške smeri.

Blato ne moti nikogar

Na eni strani so za varovano ograjo postavili šotore in v njih uredili bokse za konje. Prišlo jih bo 242, večina bo tekmovala, nekateri pa bodo “rezerve”. Lipica je za vse zagotovila vodo in tudi prvo steljo, nato bodo morali tekmovalci zanjo poskrbeti sami - nekateri so jo pripeljali s seboj, drugi jo bodo kupili. Enako je s krmo.

Tekmovanja, genetika in Unesco

Spodbujanje tekmovanja z lipicanci je tudi ena od usmeritev Mednarodne lipicanske zveze (LIF), ki je imela včeraj redno letno skupščino prav v Lipici. “Govorili smo o tekmovanjih za lipicance, predvsem dresuri in vožnji vpreg, in radi bi jih predstavili na tekmovanjih za mlade konje,” je o vsebini srečanja generalne skupščine zveze dejal njen predsednik Max Dobretsberger. Postaviti bi morali standarde treningov, ki jih zdaj opravljajo v vsaki od kobilarn zase, sodnike pa bi morali seznaniti s posebnostmi lipicancev, ki dozorijo kasneje kot drugi mladi konji.

“Ta projekt zveze je za nas zelo pomemben, saj v Lipici razvijamo prav vožnjo vpreg in dresuro. S tem se spodbuja lipicanca kot športnega konja, ki lahko doseže dobre rezultate,” pravi direktorica Kobilarne Lipica Lorela Dobrinja.

Na generalni skupščini zveze so govorili še o rejskih standardih oziroma nujnosti spremljanja genetike lipicancev v vseh državah. Pri nas je to urejeno tako v kobilarni kot pri zasebnih rejcih, v sosednjih državah prav tako, ponekod (na primer v Romuniji) pa genetike še ne spremljajo in zato lahko pride do zlorab pri razplodu in prodaji konj.

Tretji poudarek zveze pa je bil Unesco in priprava kandidature za vpis lipicanca na seznam nesnovne kulturne dediščine. “Gre za skupinski projekt več držav, v katerem je Slovenija prevzela vlogo vodilnega partnerja. Predpogoj za kandidaturo je vpis v nacionalne registre kulturne dediščine, kar smo v Sloveniji, Avstriji in na Hrvaškem že uredili, nameravajo pa še na Slovaškem in na Madžarskem. Več držav kot sodeluje, več je možnosti za uspeh,” pravi Lorela Dobrinja.

Na drugi strani je prostor za tekmovalce. In tu je bilo včeraj precej divje. Razmočen in blaten travnik so si veliki tovornjaki delili z avtodomi, traktorji, električnimi in navadnimi kolesi, štirikolesniki, traktorji in predvsem kočijami. To, da so iz nekaj sto tisoč evrov vrednega zloščenega tovornjaka tekmovalci in drugi člani ekip stopali v blato, očitno ni motilo nikogar. Vsi so imeli obute gumijaste škornje ali vsaj nepremočljive gojzarje, tako da so bili na razmere očitno kar pripravljeni.

“Tako za nas kot za konje je to običajno, vajeni smo bivanja v tovrstnih kampih. Podobno je tudi na drugih tekmovanjih. Tega smo vajeni. Blato - to je povsem normalno,” je pred slovensko bivalno prikolico in šotorom dejal Klemen Turk, ki bo na tekmovanju zastopal slovenske barve. Poleg njega bosta v domači ekipi nastopila še Mitja Mahorčič in Miha Tavčar. Kljub temu, da so domačini, tudi oni bivajo v kampu. “To je običajen potek tekmovanja. Vsi konji morajo biti tu vse dni tekmovanja, saj so pod veterinarsko kontrolo. Tekmovalci pa tudi spimo tu, saj moramo opraviti še kar nekaj stvari, raztovoriti in pripraviti vso opremo, si ogledati maraton, opraviti treninge,” je še pojasnil Klemen Turk, nato pa skupaj z drugimi člani ekipe zapeljal kočijo s tovornjaka.

Tekmovalo bo 82 vpreg

“Danes je še precej sproščeno, opravili bomo trening in pripravljamo načrte za prihodnje dni. Zame je ta dan nekoliko nenavaden, saj sem prišel od doma, ki je le 15 minut stran, običajno pa se na tekmovanja vozimo po deset ali dvanajst ur,” je dejal Miha Tavčar in poudaril, da gre za edinstven dogodek, saj je to največje konjeniško tekmovanje pri nas, Slovenija pa ima prvič tri tekmovalce, ki bodo nastopali kot ekipa.

Na tekmovanjih se bo od četrtka do nedelje pomerilo 82 voznikov vpreg s po dvema konjema, kar je največ na velikih tekmovanjih doslej. Tekmovali bodo v dresurni, maratonski in spretnostni vožnji. Tekmovalci prihajajo iz 23 držav, večinoma evropskih, pa tudi iz Južnoafriške republike, Argentine in ZDA. Poleg slovenskih vpreg bodo lipicanci vlekli še kar nekaj drugih, njihovi rezultati pa bodo šteli za posebno lipicansko razvrstitev.

HELENA RACE


Najbolj brano