• Niti paradižnik niti krompir, pa tudi posamezne vrste zelenjave niso primerni za vse krvne skupine.
    Niti paradižnik niti krompir, pa tudi posamezne vrste zelenjave niso primerni za vse krvne skupine.
  • Peter D
    Peter D'Adamo
  • Dieta po krvnih skupinah ločuje tudi posamezne vrste rib in 
morskih sadežev glede na krvno skupino.
    Dieta po krvnih skupinah ločuje tudi posamezne vrste rib in morskih sadežev glede na krvno skupino.
  • Zdravilec Peter D
    Zdravilec Peter D'Adamo je dieto naslonil na posamezne krvne skupine.
    Foto: Bogdan Macarol
  • Dieta sicer priporoča  tudi beljakovine, vendar ločuje ne le 
med tistimi rastlinskega in onimi živalskega izvora, temveč 
tudi po vrstah mesa in zelenjave.
    Dieta sicer priporoča tudi beljakovine, vendar ločuje ne le med tistimi rastlinskega in onimi živalskega izvora, temveč tudi po vrstah mesa in zelenjave.
  • Dieta podrobno razdeljuje tudi vse vrste zelenjave.
    Dieta podrobno razdeljuje tudi vse vrste zelenjave.
  • Nekaterim krvnim skupinam D
    Nekaterim krvnim skupinam D'Adamo odsvetuje izdelke iz žit, ki vsebujejo gluten, še zlasti pšenico.
    Foto: Leo Caharija

D'Adamova lektinska hipoteza ni znanstveno dokazana (2)

torek, 27. december 2016, 05:59

Med prazniki in po njih pogosto ugotavljamo, da smo se zredili. Zato je čas po praznikih pri nekaterih povezan s shujševalnimi dietami in tistimi, ki naj bi krepile organizem. Pod drobnogled smo vzeli tako imenovano dieto po krvnih skupinah, ki je laični izum in je zdravniki ne priporočajo. Trdijo, da za njeno koristnost ni nobenih znanstvenih dokazov.

Zdravniki dieto označujejo za škodljivo poenostavljanje. Njen avtor, zdravnik in zdravilec Peter D’Adamo pa v svoji knjigi zatrjuje, da je krvna skupina najpomembnejši dejavnik izbire prehrane. Razdelil jo je po krvnih skupinah 0, A, B in AB in temelji na njegovem opisu nastanka krvnih skupin ter na njegovi lektinski hipotezi. Znanstveniki svarijo, da teorija o krvnih skupinah ni znanstveno podkrepljena.

D'Adamo je v dieti za posamezne krvne skupine živila razvrstil v tista, ki so ustrezna, nevtralna, neustrezna in tista, ki pomagajo hujšati. Ustrezna delujejo kot zdravilo, nevtralna so lahko hrana, neustrezna slabšajo zdravje.

Prehrana za krvno skupino 0

To so izraziti mesojedci s krepkimi prebavili, zelo dejavnim imunskim sistemom, radi imajo enolično hrano in ustaljeno življenje. Stres premagujejo z intenzivno fizično aktivnostjo, potrebujejo učinkovito presnovo, da ohranijo vitkost.

Jedo lahko pusto govedino, jagnjetino, purana, perutnino in ribe. Bolj kot je delo stresno, bolj zahtevno vadbo potrebujejo in več beljakovin morajo zaužiti. Visoka stopnja želodčne kisline učinkovito prebavlja meso. Preveč kislosti naj blažijo s sadjem in zelenjavo (fige, artičoke, blitva, brokoli, buče, regrat, špinača, radič).

Hrana, ki redi: pšenični gluten in koruza; fižol, zelje, brstični ohrovt, cvetača (zavirajo delovanje ščitničnih hormonov); gorčično seme.

Hrana za hujšanje: morske alge, morska hrana, jodirana sol; jetra, rdeče meso, špinača, brokoli, ohrovt.

Koristna hrana: jeseter, surovi losos, mečarica, morski jezik, navadni jezik, oslič, ozimica, polenovka, rečni ostriž, sardine, skuša, slanik, ščuka, šarenka; govedina, jagnje, ovčetina, srce, jetra, divjačina; artičoke, blitva, brokoli, buče, čebula, česen, endivija, kodrasto zelje, koleraba, rdeča paprika, por, regrat, rimska solata, špinača, zeleni radič, sladki krompir; slive, suhe slive fige, suhe fige. Mleko in mlečni izdelki naj bodo v majhni količini.

Nevtralna živila: jegulja, klapavica, krap, morska postrv, morski losos, morski vrag, navadna plošča, ostrige, raki, rdeči okun, romarska pokrovača, sardele, sipe, kalamari, tuna, vahnja; piščanec, raca, jerebica, fazan, zajec, puran, prepelica; kozji sir, maslo, mocarela, ovčji sir feta; sojin sir in sojino mleko; amarant, ajdova moka, basmati riž, esenski kruh iz kaljene pšenice, ječmenova moka, pirin kruh, kruh iz grobe ržene moke, naravni neglaziran riž, pirina moka, proseni kruh, kvinoja, divji riž, riževa moka, riževi vaflji, rženi kruh, ržena moka; bambusovi poganjki, beluši, čili, glavnata solata, kalčki mungo fižola, koromač, korenje, kumare, ledenka, motovilec, zelene olive, ostrigarji, pak-choi, rumena in zelena paprika, paradižnik, pomladanska čebula, radič, rdeča pesa, redkev, redkvica, rukola, rumena koleraba, šalotka, šparglji, vodna kreša, zelena; ananas, banane, bezgove jagode, borovnice, breskve, brusnice, češnje, datlji, granatno jabolko, grenivka, grozdje, guava, hruške, jabolka, karambola, kivi, kosmulje, limeta, limona, lubenice, maline, mango, marelice, melone, nektarine, papaja, rabarbara, rdeč in črn ribez, rozine.

Škodljiva živila: svinjina, gos, šunka, salame; brancin, hobotnica, kaviar, prekajeni losos, marinirani slanik, som; vse vrste jogurta, kefir, skuta, siri iz kravjega mleka, posneto in polnomastno kravje mleko, topljeni sir, sladoled, sir s plesnijo; graham kruh, izdelki iz koruze, kuskus, ostra pšenična moka, izdelki iz ovsa, polnovredna pšenična moka, polnozrnati pšenični kruh, pšenični kosmiči, kalčki, otrobi, ves pšenični kruh, pšenična moka tip 405, pšenična moka s kalčki, pšenični drobljenec, rezanci (durum), rženi kruh z otrobi; kalčki, avokado, brstični ohrovt, krompir, cvetača, jajčevci, kitajsko zelje, koruza, črne olive, rdeče zelje, šampinjoni, šitaki gobe, zelje; jagode, kokosov oreh, liči, mandarine, melone (medene), pomaranče, robidnice.

Prehrana za krvno skupino A

To so ljudje s predniki iz mlajše kamene dobe, ko so vzgajali žitarice ter živino in najpogosteje jedli rastlinsko hrano. Imajo zelo občutljiv prebavni sistem, ki težko razgradi beljakovine živalskega izvora (meso, mleko, maščobe). Imunski sistem je šibak, nagnjen k okužbam, diabetesu tipa 1, srčnim boleznim, slabokrvnosti, boleznim jeter in žolča. Zelo jim škodi obdelana in rafinirana hrana.

Priporoča naravno pridelano, svežo, čisto in organsko hrano, morsko hrano tri krat do štiri krat na teden, a ne ploske vrste rib (list), ki vsebujejo lektin. Priporoča žitarice, a ne pšenico. Zaradi pogostih prehladov je v organizmu veliko sluzi, zato naj jedo le brezglutenski kruh - sojin ali pirin. Za dovolj beljakovin priporoča neoluščene arašide, ki pomagajo preprečevati tudi nastanek raka.

Najboljše beljakovine so v fižolu in stročnicah. Zelenjava (surova, poparjena) je življenjsko pomembna. Večina zelenjave je primerna. Hrana naj vsebuje veliko česna. Priporoča bučna in sončnična semena, mandlje, orehe, oreščke, sadje pa trikrat na dan, zlasti melone, slive, limone, grenivke.

Neprimerni so: paradižnik, zelje, črne olive, krompir, pomaranče, mango, papaja; šunka, suhomesnati izdelki, slanina; kravje mleko, mlečni izdelki. Jajca jejte redko, prav tako tudi izdelke z jajci ter majonezo.

Hrana za hujšanje: oljčno olje in druga rastlinska olja, ananas, sveže sadje, soja, tofu in drugi izdelki rastlinskega izvora.

Koristna živila: skuša, losos, sardela, krap, postrv; sojino, riževo, mandljevo mleko, tofu; olivno in laneno olje; ovsena, ržena in pirina moka, brezglutenski kruh in pirin kruh, pirini rezanci; špinača, koleraba, brokoli, artičoka, soja, čebula, česen, bela repa, črni in zeleni fižol, ohrovt, sončnična semena, arašidi, buče; marelice, češnje, slive, borovnice, fige, ananas, limone, grenivke, rozine; gorčica, sojina omaka, ječmenov slad, ingver; kamilica, zeleni čaj; brezkofeinska kava; tu in tam kozarec rdečega vina.

Nevtralna živila so: tuna, ščuka, ostriž; piščanec, puran; jogurt, feta sir, kozji sir, kefir, manj mastni kravji sir - vse občasno; sončnično olje; pira, koruza, ječmen, koruzna, ovsena, ječmenova in graham moka, ržen kruh, koruzni kosmiči; pesa, cvetača, redkvice, zelena, zelena solata, bob, grah, beli fižol, gobe, stročji fižol; jabolka, črno grozdje, kivi, ribez, lešniki, orehi, kostanj; sezam, mak, kumina; napitki iz bezga.

Škodljiva živila: oslič, kaviar, lignji, jastog, raki, školjke; svinjina, jagnjetina, teletina, govedina, slanina, šunka; kravje mleko, maslo, parmezan, sladoled; pšenica, bela moka, kruh iz različnih žitaric; paradižnik, zelje, črne olive, krompir, pisani in stročji fižol; banane, mango, kokos, papaja, brazilski oreščki, pistacije, pomaranče.

Prehrana za krvno skupino B

Ljudje s krvno skupino B so krepki, budni, zmožni premagati težke bolezni. Potrebujejo uravnoteženo in pestro hrano. Nagnjeni so k boleznim srca in pojavu raka, a praviloma uspejo te bolezni preživeti. Nagnjeni so k manj značilnim motnjam imunskega sistema - kronični utrujenosti, multipli sklerozi in lupusu, a jih lahko s primerno prehrano preprečijo. Vitki in spretni so zaradi ravnotežja med fizično in umsko aktivnostjo.

Izogibali naj bi se koruzi, ajdi, leči, arašidom, sezamu, saj vsebujejo lektine. Neprimerna je pšenica, ki upočasnjuje metabolne in prebavne procese. Izogibati se morajo soku iz paradižnika, popru, cimetu, želatini, kečapu. Odsvetuje ječmenov slad, koruzno moko, cimet, piščanca in kokoš (vsebujeta lektin).

Koristni so sok iz zelja, brusnic, grozdja, papaje, češenj in ananasa. Uporabljajo lahko pekoče začimbe: ingver, hren, kari, kajenska paprika. Zelo koristen je peteršilj. Koristni so še: vahnja, polenovka, ostriž, skuša, morski list, oslič, skuša, sardine, ščuka, jeseter; skuta, kozji sir, kefir, kozje mleko, mocarela, rikota; kozlič, jagnjetina, ovčetina; esenski/mana kruh, proso, riž, riževa moka; riževo mleko; čebula, artičoke, pastinak; brusnice, grozdje, papaja, češnje, ananas; gorčica, kari; sveži sadni sokovi.

Dovoljeno je puranje meso, od rdečega jagnjetina, ovčetina in zajec.

Hrana, ki redi: koruza, leča, arašidi, sezam; ajda, pšenica.

Hrana za hujšanje: zelena zelenjava, meso, jajca in mlečni izdelki, jetra, čaj sladkega korena.

Nevtralna živila: teletina, puran, fazan, telečja jetra; morski polži, tuna, krap, romarska pokrovača, sipa, lignji, som, postrv, morski pes; maslo, sir brie, edamec, ghee maslo, gavda, sladka smetana, sirotka; kokošja jajca; rižev kruh, slad, riževa smetana, kvinoja, brezglutenski kruh, izdelki iz pire, ječmen; vsa zelenjava, ki ni koristna, sodi v skupino nevtralne; marmelada, med, melasa, sladkor (vse malo); gorčica, majoneza.

Škodljiva živila: brancin, hobotnica, jegulja, venernica, prekajeni losos, ostrige, raki, žabe; perutnina, svinjina; kravje mleko in mlečni izdelki; amarant, ajdova moka, bulgur, ječmenova moka, ječmen, rženi kruh, koruza in koruzni kruh, škrob, kosmiči, kuskus, pšenični kosmiči, pšenični otrobi, pšenični polnozrnati kruh; artičoke, redkvice, vse vrste oliv, paradižnik, tofu, topinambur, buča; avokado, kaki, karambola, indijska figa, granatno jabolko, kokosov oreh, rabarbara.

Prehrana za krvno skupino AB

Krvna skupina AB je po mnenju Petra D’Adama najmlajša in zato redka. Je povezava in združitev večine značilnosti, ki veljajo za skupini A in B.

Hrana, ki redi: rdeče meso, fižol, semena, koruza, ajda, pšenica.

Hrana za hujšanje: tofu, morska hrana, mlečni izdelki, zelena zelenjava, morske alge, ananas.

Nevtralna hrana: dagnje, kaviar, krap, losos, mečarica, morski list, morski pes, plave ribe, sipe, hobotnice, slanik; drobovina, zlasti jetra, fazan; mleko in mlečni izdelki; sojino mleko in tofu; jajca; ječmen, kruh brez glutena, pecivo in kruh iz ovsenih otrobov, izdelki iz pšenice; belo zelje, beluši, blitva, brstični ohrovt, bučke, čebula, kitajsko zelje, koleraba, korenje, krompir, motovilec, zelene olive, paradižnik, rdeče zelje; kuhane banane, bezgove jagode, borovnice, breskve, dateljni, hruške, jabolka, jagode, maline, mandarine, marelice, nektarine, rozine, suhe slive.

Koristna živila: postrv, oslič, škarpena, sardine, skuša, polenovka, bela tunina; mleko in mlečni izdelki; ovčetina, puran, zajec; oves, kosmiči, otrobi, pira, kaša, pšenica, riž; brokoli, cvetača, česen, jajčevci, kitajski krompir, kumare, peteršilj, rdeča pesa, regrat, zeleno zelje; ananas, brusnice, češnje, grenivka, grozdje, kivi, slive, smokve; fižol pinto, rdeča soja, rdeči fižol, zelena leča.

Škodljiva živila: divjačina, gos, govedina, kokoš/piščanec, raca, slanina, svinjina, teletina; jastog, morski list, morski raki, ostrige, sardele, hobotnica, sipa; maslo, mlečni sladoledi in sorbeti, parmezan, pinjenec, topljeni sir; ajdove testenine, ječmenova moka, koruzna moka in škrob, koruzni kosmiči; artičoke, mlada koruza, črne olive, paprika, redkev; banane, granatno jabolko, kaki, mango, pomaranče, rabarbara; čičerika, črni fižol, fižol lima.

Mnenja kritikov

Kritiki poudarjajo, da doslej še ni bilo dokazano, da obstajajo v hrani specifični lektini, ki bi vplivali zgolj na posamezno krvno skupino. Raziskave so dokazale, da lektinov, ki so specifični za določeno krvno skupino, v hrani ni (izjema je le lima fižol); prisotni so v rastlinah in živalih, ki jih nikjer ne uživajo kot hrano.

Kritike moti, da vsega, kar priporoča D'Adamo, ne navaja dovolj jasno ali sploh ne utemelji. Doktor medicine Michael Klaper pravi: “Kako je možno, da so v preteklosti ameriški Indijanci pridelovali in se prehranjevali s koruzo, ki je bila eden glavnih virov njihove prehrane, ko pa jih ima velika večina (99 odstotkov) krvno skupino 0? Po D'Adamovi teoriji bi se morali ljudje s krvno skupino 0 koruzi izogibati, saj deluje nanje škodljivo.”

Znanstvenike preseneča, da je D'Adamo v eni izmed knjig o artitisu in njegovem zdravljenju s krvno dieto, obljubil izsledke po opravljenih poskusih pri prostovoljcih, a jih še do dandanes ni. Prav tako ni objavil študije, ki se v zvezi z njegovimi trditvami glede prehrane nanaša na proučevanje zdravljenja raka.

Je pa D'Adamo na svoji spletni strani objavil izide svoje neodvisne študije, v kateri je sodelovalo 6627 ljudi, ki so bili na njegovi dieti po krvnih skupinah. Raziskava je trajala en mesec, v njej so sodelujoči poročali o izboljšavah zdravja - 71 do 78 odstotkov je poročalo o izboljšanju različnih zdravstvenih stanj (večinoma glede telesne teže). Vendar so poročali sami, zato rezultati niso objektivni, saj ni navedeno, na kakšen način so bile informacije pridobljene. Zato to niso znanstveni izsledki.

JASNA ARKO


Povej naprej: