Modernizacija sedanje proge in gradnja drugega tira staneta milijardo evrov

V Luki bodo prve dni leta 2011 začeli z “nič” železniškega pretovora; proga med Koprom in Divačo bo 2. in 3. januarja povsem zaprta, ker bodo v Lokvi zrušili nadvoz nad železnico. “Dva dni zaprta proga za nas pomeni katastrofo, ves mesec se v pretovoru ne bomo pobrali,” svari član uprave Luke Tomaž Martin Jamnik.

Cestni nadvoz pri Lokvi, s katerega smo včeraj fotografirali železniško progo Koper-Divača, bodo 2. in 3. januarja rušili, proga bo zaprta, ceste pa seveda tudi ne bo več.   Foto: Tina Čič
Cestni nadvoz pri Lokvi, s katerega smo včeraj fotografirali železniško progo Koper-Divača, bodo 2. in 3. januarja rušili, proga bo zaprta, ceste pa seveda tudi ne bo več.  Foto: Tina Čič

KOPER> Rušenje nadvoza v Lokvi je del posodabljanja dotrajane železniške proge iz Kopra v notranjost države, ki je ozko grlo v železniškem prometu. Predsednika uprave Luke Gregorja Veselka modernizacija sicer veseli, a poudarja, da bi bilo treba posege izpeljati v koordinaciji z Luko, da so motnje v odpremi pretovora čim manjše.

Gre za enkratno zaporo

“Morali bi nas prej obvestiti o zaprtju proge, da bi tudi pomorski agenti to povedali svojim strankam,” opozarja predsednik zveze pomorsko prometnih agencij Emil Bandelj.

Direktor agencije za javno železniško infrastrukturo Andrej Godec jih je potolažil, da tako obsežne zapore proge, kot bo ponovoletna, ne bo več. “2. in 3. januar smo izbrali ravno zato, ker gre takrat iz Kopra najmanj tovora. A brez popolne zapore ne gre,” pravi Godec.

Sprejem državnega prostorskega načrta (DPN) za koprsko pristanišče zdaj zavira samo še Italija. “Slovenija čaka na soglasje italijanskega okoljskega ministrstva,” pravi državni sekretar na ministrstvu na promet Igor Jakomin. Italija se je namreč vključila v čezmejno presojo vplivov na okolje, Slovenija pa ji gre še tako na roko, da v italijanščino prevaja obsežno dokumentacijo. “Pričakujemo, da bo prevod pripravljen do konca leta, takoj ga bomo poslali v Rim, potem pa v 60 dneh pričakujemo italijanski odgovor,” je razložil.

Naša država za modernizacijo proge Koper-Divača namenja 128 milijonov evrov. Zadeva je že v drugi etapi. Razpise za pripravljalna dela so objavili ravno včeraj, posodobitev pa bodo končali do leta 2014. Modernizacija proge bo omogočila, da se bodo iz Kopra proti Črnemu Kalu lahko vzpenjali za 100 metrov daljši vlaki, na dan jih bo lahko šlo 82 (zdaj 72), prevozna zmogljivost pa bo 14 milijonov ton v obe smeri (zdaj devet milijonov).

Drugi tir na papirju že gradijo

Sočasno s posodabljanjem obstoječe proge pa se vendarle premika tudi pri gradnji drugega tira med Koprom in Divačo. Nova proga bo po sedanjih ocenah stala 899 milijonov evrov. “Razpisi za pripravljalna dela za drugi tir bodo v prihodnjih dneh objavljeni,” je včeraj v Kopru napovedala vodja projekta drugi tir Lidija Jurše iz agencije za železniško infrastrukturo. Ti razpisi pomenijo tudi formalni začetek gradnje drugega tira, ki naj bi ga po tokratnih ocenah zgradili do leta 2017.

Za drugi tir je predvidenega 400 milijonov evrov evropskega denarja, ostalo bo moral zagotoviti državni proračun. “Pri tem je denar v proračunih do leta 2012 že zagotovljen, do leta 2015 pa je že v namenski proračunski porabi,” pravi državni sekretar na ministrstvu za promet Igor Jakomin.

Na vprašanje, ali se v projektno financiranje drugega tira res želi vključiti tudi italijanski Unicredit Logistics, pa Jakomin pravi, da bi to težko izpeljali. “Evropska pravila za financiranje iz kohezijskih skladov so jasna. Če bi v projekt spustili zasebni kapital, bi morali takoj vrniti evropski denar,” pojasnjuje Jakomin. Za namere Unicredita je že slišal, pravi pa, da o tem ni bilo nobenih resnih razgovorov. Tudi sicer naj bi Unicredit bolj kot drugi tir zanimalo vlaganje v koprsko pristanišče.

KATJA GLEŠČIČ


Najbolj brano