Odslužena vozila v reciklažo

V Sloveniji recikliramo le desetino vseh izrabljenih motornih vozil. Približno 45.000 vozil vsako leto kar “ponikne”; nekatera končajo na sivem trgu, druga v tujini, nemalokrat pa kar v bližnjem gozdu. V naravi zavrženi odsluženi avtomobili so velik okoljski problem.

Leta 2000 je bilo v EU približno 14,3 milijona izrabljenih motornih vozil, do leta 2015 naj bi njihovo število naraslo na 17 milijonov
Leta 2000 je bilo v EU približno 14,3 milijona izrabljenih motornih vozil, do leta 2015 naj bi njihovo število naraslo na 17 milijonov 

SLOVENIJA, KOPER > Po oceni okoljskega ministrstva naj bi v Sloveniji letno “pridelali” približno 50.000 izrabljenih motornih vozil, le deset odstotkov pa jih strokovno razgradimo.

Približno polovico jih nenadzorovano razgradijo na sivem trgu, kjer se bolj ali manj požvižgajo na okoljsko zakonodajo. Avtomobil je sestavljen iz približno 40 različnih materialov, povpraševanje po nekaterih materialih iz odsluženih vozil pa je čedalje večje. In lastniki stara vozila, ki so začasno odjavljena iz prometa, raje prodajo avtomobilskim odpadom in drugim zbiralcem surovin, kot da bi jih oddali v razgradnjo pooblaščenim obratom za predelavo. Pa čeprav je recikliranje odsluženih avtomobilov za lastnika vozila brezplačno.

Ta teden po šestih slovenskih mestih poteka okoljevarstvena kampanja, s katero želijo v družbi Ekomobil prebivalcem predstaviti pravilno ravnanje z izrabljenimi motornimi vozili. Kampanja se bo jutri (četrtek) ustavila tudi v Kopru, in sicer med 10. in 12. uro na parkirišču pri koprski tržnici.

Približno 20.000 iz prometa odjavljenih vozil naj bi njihovi lastniki vsako leto prodali v sosednje države, ki niso članice EU. Nemalo vozil pa konča kar na parkirišču ali, še huje - v gozdu.

Pred dvema letoma je začela pri nas veljati uredba o izrabljenih vozilih, ki, skladno z evropsko zakonodajo, zagotavlja sistem za ravnanje z izrabljenimi motornimi vozili. To pomeni, da je vsak avtomobil, ki je odslužil svojemu primarnemu namenu, ustrezno tehnično, strokovno in ekološko razgrajen, pri čemer se reciklira kar 85 odstotkov materialov. Lastniki lahko svoje vozilo brezplačno oddajo v razgradnjo na kar 47 zbiralnih mestih po vsej Sloveniji.

Recikliranje odsluženega vozila je za lastnika brezplačno.

V sestavnih delih vozila je več kot deset vrst materialov in snovi, ki po razgradnji postanejo nevaren odpadek. “Predvidevamo, da pri razgradnji na sivem trgu ravnajo skladno z okoljsko zakonodajo le s kovinami in barvnimi kovinami, ostali materiali pa nelegalnim razgrajevalcem povzročajo stroške. Zato se lahko upravičeno sprašujemo, kje v Sloveniji konča več kot 5000 ton odpadkov, med katerimi je vsaj 250 ton nevarnih snovi,” se sprašuje Franci Lenart, direktor družbe Ekomobil, ki ji je država zaupala opravljanje nalog nosilca skupnega načrta ravnanja z izrabljenimi vozili. PETRA VIDRIH


Najbolj brano